AKTUALNOŚCI


Kondycja startupów w 2018 roku - streszczenie raportu Fundacji Startup Poland

Fundacja Startup Poland już po raz czwarty przygotowała badanie o stanie polskich startupów. W tym roku w badaniu wzięła udział rekordowa liczba respondentów- ponad 1000 firm technologicznych. Tak duża próba pozwoliła na sumienne przedstawienie sytuacji startupów w naszym kraju oraz porównanie ich aktualnej kondycji, do tej, sprzed 4 lat.

Aby wziąć udział w badaniu partnerzy musieli spełniać przejrzyste kryteria wyznaczone przez fundację w celu uzyskania jak najbardziej wartościowych i miarodajnych wyników. Są nimi:

 

Stereotyp start-upowca

Jak wyobrażamy sobie przeciętnego startupowca? 20-letni nerd w klapkach? Ten obraz z roku na rok ulega coraz większej zmianie. Na ten moment stereotypowy startupowiec przypomina 30-letniego, dobrze ubranego, obytego w świecie i władającego językami osobnika. Wynika to z faktu, iż 50% właścicieli startupów spędziło za granicą sporo czasu ? studiując, pracując czy po prostu mieszkając. Dwa główne kierunki studiów, które ukończyli badani to studia techniczne bądź nauki społeczne, przy czym to właśnie ci drudzy notują większe sukcesy w biznesie. Jeśli mówimy o osobach po studiach podyplomowych ? sięgają one po większe rundy finansowania i osiągają większą sprzedaż poza granicami naszego kraju.

Sytuacja startupów w poszczególnych miastach

Patrząc na miasto rejestracji firmy nie zanotowano znaczących zmian w czołówce w stosunku do lat poprzednich. Sytuacja jest stabilna. Jak od lat prym wiodą: Warszawa, Wrocław, Kraków i Trójmiasto ? które stanowią aż 57% badanych. Tegoroczną niespodzianką okazał się jednak znaczny spadek pozycji Poznania i wzrost województwa lubelskiego, które dogoniło wynikami Trójmiasto.  Można wyróżnić również Rzeszów, który pozostawił w tyle Toruń i Łódź ? pionierów zeszłorocznego badania. Tym dwom miastom nie udało się wejść do ścisłej czołówki. 

Jaki model i dziedzinę działalności wybrać?

Najlepiej rozwiniętymi dziedzinami w polskich startupach jest nadal analiza danych i Internet rzeczy (IoT). Posiadając talent i wiedząc, że te obszary przyniosą im duże zyski, polskie startupy odnoszą w nich spore sukcesy.

Start-upowcy wiedzą już, że najlepiej sprzedaje się dużym graczom, szczególnie tym, gromadzącym big data, i na takich klientach się koncentrują. Natomiast dobrze znany model konsumencki traci na swojej atrakcyjności, gdyż w modelu B2B zdecydowanie szybciej się zarabia. Z badania wynika, że rozwijanie technologii CRM i martech (używanie technologii do marketingu, przede wszystkim internetowego, dzięki czemu możemy zobaczyć wyniki firmy w czasie rzeczywistym) jest najbardziej dochodowe, przez co start-upowcy najchętniej współpracują z korporacjami korzystając z ich kanałów sprzedaży i dystrybucji.

Startupy sprzedają firmom coraz częściej, chętniej i więcej. Aż 83% badanych działa w modelu B2B, a to wzrost o aż 11 p.p. w porównaniu z rokiem poprzednim. Jako, że startupy koncentrują się w dużej mierze na kanale czysto konsumenckim spada liczba startupów prowadzona w modelu B2C ? spadek o 4 p.p. względem 2016-2017. Częściowym rozwiązaniem tego problemu możemy być prowadzenie biznesu hybrydowo w modelu B2B2C, na które zdecydował się co czwarty badany.

Przedsiębiorcy używający jedynie modelu konsumenckiego nie mają stałych, regularnych dochodów (36% badanych zarabia regularnie). Inaczej jest w przypadku B2B, gdzie 44% badanych zarabia regularnie. Jednak, gdy w modelu B2C zacznie się już dobrze zarabiać, to tempo rozwoju i miesięczne zarobki odpowiadają tym z modelu B2B.

Patent a finansowanie

Okazało się, że startupy technologii deep tech (przełomy w technologii oparte na odkryciach naukowych, inżynierii, matematyki, fizyki i medycyny, które mogą mieć ogromny wpływ na życie ludzi i społeczeństwa) badane po raz pierwszy prześcigały inne w zdobywaniu inwestorów i częściej pracują nad rozwiązaniami razem z ośrodkami B+R. Mimo to nasz rynek stawia przed nimi wiele trudności, przede wszystkim kadrowych.

Ponad połowa badanych, podobnie jak w zeszłym roku, twierdzi, że ich produkt jest nowością na skalę światową, zaś drugie 50% - że usprawnia i ulepsza już istniejące rozwiązania.

Niewiele osób decyduje się na objęcie swojego produktu patentem (18%), jednak patrząc na polską gospodarkę jest to wynik naprawdę imponujący. Większość startupów patentujących swój produkt robi to jednocześnie w kraju jak i za granicą.

Z badania wynika, że istnieje wyraźna korelacja pomiędzy patentowaniem a współpracą z nauką ? 33% patentujących założycieli startupów ma przynamniej doktorat, a aż 80% współpracuje z ośrodkami naukowymi, z czego 50% z uczelniami.

Nadal jednak nie ma informacji czy patent daje przewagę rynkową. Patentujący mają większe szanse na finansowanie zewnętrzne i to w sporych kwotach. Również aniołowie biznesu i fundusze VC mają wyraźną skłonność do inwestowania w tę grupę przedsięwzięć. Patrząc jednak z drugiej strony, przychody tej grupy są nieznacznie wyższe od przeciętnej a ich regularność znacznie niższa. Z pewnością z tego faktu wynika częstsze sięganie po dofinansowania zewnętrzne. W momencie jednak gdy patentujący zaczyna zarabiać, wzrost przychodów jest bardzo szybki, a korporacje wykazują większą chęć współpracy z takimi startupami.

Gdzie zdobywają najwyższe finansowania ?

"Bardzo wysokie finansowanie" w naszych krajowych warunkach oznacza ponad 10 mln zł. Jednak takie dofinansowanie w całej polskiej historii startupów udało się uzyskać jedynie 6% przedsiębiorstw. Najwyższa do tej pory kwota to sumarycznie 39 mln dolarów pozyskane w kilku rundach z międzynarodowego rynku inwestorskiego. Kwotę tę uzyskała firma z Krakowa - Brainly. To miasto jest niedoścignionym liderem w kwestii efektywnego fundraisingu. Aż 40% przedsiębiorstw, które zgromadziły 10 mln zł mają swoje siedziby właśnie w Małopolsce. II miejsce w tym rankingu zajmuje Wrocław (30%) , kolejne Warszawa i Trójmiasto.

Jakiego przygotowania i wiedzy potrzebują startupy?

Młodsi i mniej zarabiający skupiają się na nauce marketingu i zarządzania, natomiast przedsiębiorcy z większym doświadczeniem stawiają na mentoring i spotkania branżowe.

Powstała koncepcja 4 etapów cyklu życia startupu by móc określić na jakim etapie rozwoju znajduje się spółka, by lepiej dobrać instrumenty wspierające jej wzrost.


A może eksport?

50 % polskich startupów sprzedaje swoje usługi czy produkty poza granicami naszego kraju. Startupy mimo małej ilości pracowników, na rynkach zagranicznych zachowują się jak duże 250 osobowe przedsiębiorstwa. Mimo iż startupy mają coraz więcej możliwości pomocy z publicznych programów wsparcia eksportu, widać niewielki trend spadkowy: z roku na rok startupy eksportują coraz mniejszą ilość towarów i usług. Jednak wyniki poprzednich badań nie pozostawiają wątpliwości, że to właśnie eksport daje szansę na najszybsze i największe zarobki a przedsiębiorcy mają szansę na wyższe dofinansowania od VC.

Polskie startupy mają wiele możliwości finansowania i rozwoju, muszą tylko umiejętnie z nich korzystać oraz wspierać się pomocą odpowiednich instytucji by wyciągnąć 100% z opcji, które przed nimi stoją. 

W raporcie znajdziecie rozwinięcie poruszonych w artykule kwestii a także wiele innych informacji, które Fundacja Startup Poland uzyskała podczas przeprowadzenia tegorocznego badania. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią, by pomógł Wam w zrozumieniu polskiego rynku startupów i poznanie trendów jakie na nim panują.

 

 

 

Jak zbudować start-up, który odniesie sukces?

Co łączy założyciela Facebooka Marka Zuckerberga, twórcę Airbnb Briana Cheskyego i właściciela Ubera Travisa Kalanicka? Większość z nas odpowiedziałaby z pewnością, że ich iloczynem mnogościowym są dobry pomysł na biznes i miliardy na koncie. Tymczasem tym co ich łączy nie jest jedynie genialna idea na działalność, a szczególny proces jej wdrożenia.

Dobrych pomysłów jest prawdopodobnie tyle samo co wszystkich ludzi na świecie. Nie każdy jednak umie ten pomysł umiejętnie wykorzystać. Wszyscy przedsiębiorcy, którzy pochwalić się mogą niemałym sukcesem zawodowym, solidarnie stwierdzają jedną rzecz: podstawą każdego biznesu jest nie sam pomysł na produkt, a zweryfikowanie tego czy spodoba się on potencjalnemu odbiorcy. Co to oznacza w praktyce? Przed wejściem na rynek upewnij się, że rzecz lub usługa, które oferujesz jest potrzebna Twojej grupie docelowej. Jeśli zignorujesz tę starą jak świat prawdę, możesz wylądować tam gdzie większość nieprzemyślanych startupów - na biznesowym śmietniku. Jak poznać potrzeby przyszłego klienta? Zacznij od podstaw - zapytaj o zdanie przyjaciół, poznaj opinię znajomych w social mediach, podpytaj rodzinę lub rozpocznij wątek na starannie wybranym forum.

Przy budowaniu startupu, pamiętaj przede wszystkim o elastyczności. Nie zamykaj się w żelaznych ramach i nie określaj sztywnych planów działania. Odrzuć tradycyjne (często nudne) myślenie, a włącz kreatywność i umiejętność słuchania. Nie określaj z góry potrzeb  swojej grupy docelowej, a naucz się jej słuchać i dostosuj produkt do klienta, a nie na odwrót. Co więcej gdy zmieniają się potrzeby lub gusta odbiorców - idź z duchem czasu. Dobrym przykładem na zobrazowanie tych zasad jest chociażby wszystkim znany portal społecznościowy Facebook. Pierwotnie stanowił platformę do budowania swojego wizerunku w sieci, dzielenia się zdjęciami, przelewania myśli w posty i komentarze. Szybko okazało się, że cieszy się on dużym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, którzy za pomocą profili i fanpage?ów reklamują swoje firmy. To głównie dla nich Facebook wciąż się polepsza i rozbudowuje dostępne opcje. Chcesz klarowniejszego przykładu? Przypatrz się chociażby działaniom Ikei. Spółka ta nie wmawia swoim klientom: "potrzebujecie pięknej pozłacanej rzeźby, bo jest modna" (i w domyśle - "a my na niej zarobimy"). Ikea słucha swoich klientów, którzy w większości stanowią grupę osób w średnim wieku. Tej grupy nie stać na pozłacaną rzeźbę. Ci odbiorcy chcą ładną, ale tanią i funkcjonalną ozdobę, a Ikea im ją daje. Nie bez powodu jest najczęściej wybieranym sklepem meblowym w Europie.

Kolejną ważną rzeczą, podczas rozwijania swojego startupu jest wybranie odpowiedniego momentu wejścia na rynek oraz budowanie świadomości konsumenckiej.  Gdy na zachodzie rozwijał się i zyskiwał coraz większą popularność portal Airbnb, Polacy dopiero uczyli się rezygnować z ulubionych pensjonatów czy z sieciowych hoteli. W 2010 roku Allegro skopiowało pomysł Airbnb na wynajmy krótkoterminowe i stworzyło serwis Lokalo. Pomysł ten okazał się niesamowitym niewypałem. Dlaczego i jak to się stało, że działające na takich samych zasadach Airbnb odniosło w Polsce wielki sukces zaledwie kilka lat później? Otóż Lokalo próbowało swoich sił na polskim rynku w nieodpowiednim czasie. Polscy turyści nie byli jeszcze gotowi na eksperymenty z miejscami noclegowymi i nie umieli zaufać tak innowacyjnemu portalowi jak Lokalo. Potrzebowali czasu, by zrozumieć, że wynajmy krótkoterminowe mogą stanowić ciekawą alternatywę dla hoteli i pensjonatów. Dobry przedsiębiorca umie obserwować panujące na rynku trendy oraz rozumie potrzeby potencjalnych klientów.

Na końcu dochodzimy do podstawy każdego udanego biznesu - marketingu i działań public realtions. Ktoś mógłby powiedzieć ?produkuję najlepsze spinacze biurowe, nie muszę ich reklamować, bo stanowią reklamę same w sobie?. Błąd. Nawet najlepszy produkt potrzebuje dobrze zaplanowanej kampanii reklamowej. Ty możesz wiedzieć, że Twoje spinacze są najlepsze, ale konsument nie zaufa Ci "na słowo". Musisz umieć go przekonać. Niezbędnymi do tego narzędziami są wszelkiego rodzaju płaszczyzny reklamowe - media, portale społecznościowe i -niewątpliwie- "marketing szeptany". Kiedy już uda Ci się posiąść tę sztukę, zdobyć zaufanie klienta oraz zbudować z nim bliskie relacje - pamiętaj, by nie "osiąść na laurach". Związek z klientem wymaga ciągłej pracy, empatii i dbałości o każdy nawet najmniejszy szczegół.

Co, jeśli nie dotacja?

Co, jeśli nie dotacja? 

Istnieje wiele sposobów, oprócz dotacji, na finansowanie Twoje działalności. Pożyczka czy fundusz inwestycyjny to tylko niektóre z nich. W tym wpisie postaramy się przybliżyć pokrótce wszystkie możliwe sposoby na uzyskanie środków na prowadzenie działalności. Mamy nadzieję, że wpis będzie pomocny i pomoże Ci zrozumieć jakie są opcje, a także wybrać tą, która najlepiej dopasowuje się do Twoich potrzeb. 

 

Pożyczki
Na rynku mamy do dyspozycji pożyczki komercyjne i te na preferencyjnych warunkach, które są dużo bardziej opłacalne dla młodego przedsiębiorcy. Poniżej przedstawiamy przykłady tego typu pożyczek dostępnych obecnie na rynku. 

Wsparcie na starcie 

Program Wsparcie w starcie obejmuje obszar całego kraju i oferuje niskooprocentowane pożyczki:
- Dla absolwentów szkół i uczelni wyższych oraz studentów ostatniego roku uczelni wyższych na podjęcie działalności gospodarczej; 
- Na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego, w tym bezrobotnego skierowanego przez Powiatowy Urząd Pracy;
- Dla osób bezrobotnych na podjęcie działalności gospodarczej. 

Dodatkowo osoby, które otrzymają pożyczkę na rozpoczęcie działalności mogą liczyć na bezpłatne usługi doradcze i szkoleniowe, co pomoże w efektywnym wykorzystaniu otrzymanych środków.  
Więcej informacji na stronie: http://wsparciewstarcie.bgk.pl


Pożyczki unijne
Pożyczki unijne zajęły miejsce, dobrze wszystkim znanych, dotacji bezzwrotnych. Są to odnawialne instrumenty finansowe, a po ich spłacie istnieje możliwość skorzystania z niego ponownie. 
Pożyczki unijne pomagają nie tylko rozwinąć biznes, ale także finansują inwestycje związane z rewitalizacją, termomodernizacją i zastosowaniem odnawialnych źródeł energii w przedsiębiorstwach, wielorodzinnych budynkach mieszkalnych i sektorze publicznym. Pozyskane środki mogą być również spożytkowane na założenie własnej działalności. 
Na ten moment oferowane są 3 typy pożyczek:
- dla osób powyżej 29. roku życia i dla osób bezrobotnych;
- na termomodernizację i efektywność energetyczną;
- dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw.

Wszystkie informacje dotyczące specyfikacji dostępnych pożyczek oraz informacje, gdzie można je uzyskać znajdziecie na stronie: https://rpo.bgk.pl/oferta-pozyczek-unijnych/ 



Inwestorzy 
Prywatni inwestorzy są niezależni. Nie są częścią żadnego funduszu czy instytucji zarządzającej różnymi przedsięwzięciami biznesowymi. Sami podejmują decyzję, jak wykorzystać posiadane środki finansowe oraz biorą na siebie pełne ryzyko podjęcia takiego wyboru. Decyzje te podejmują na podstawie własnego doświadczenia i intuicji. Inwestorzy prywatni mają skłonność do inwestowania w firmy ze swojej branży bądź z branży pośrednich, ze względu na znajomość rynku i określone kontakty biznesowe.  Działalność inwestycyjna traktowana jest w większości przypadków jako dodatek przy prowadzeniu własnej firmy. 
Na rynku inwestorów prywatnych rozróżniamy ich dwa typy - finansowi i strategiczni. 

Inwestorzy finansowiktórzy przekazują do dyspozycji przedsiębiorcy kapitał, oczekując konkretnego zwrotu z inwestycji, jednocześnie nie ingerując w zarządzanie firmą.  

Inwestorzy strategiczni są pożądani w sytuacji planowanego rozwoju przedsiębiorstwa, wymagającego dofinansowania bądź pozyskania partnera z dostępem do know-how. Ten typ inwestora kompleksowo dzieli się wsparciem finansowym i merytorycznym ? co pomaga w dynamicznym rozwoju firmy.  


Jak znaleźć inwestora?
Pierwszym krokiem w pozyskaniu finansowania jest przygotowanie prezentacji na temat swojego biznesu, która będzie w stanie zainteresować potencjalnego inwestora. Kolejnym krokiem jest znalezienie osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane dokonaniem inwestycji w nasz biznes.

Poszukiwanie takich osób należy zacząć od branży, w której działamy oraz w branżach pobocznych. Następnie należy skontaktować się z potencjalnymi inwestorami, proponując współpracę inwestycyjną. Dwa ostatnie etapy to negocjacje i finalizacja umowy. 


Fundusze inwestycyjne VC 
Fundusze venture capital nie mają swojego odpowiednika w języku polskim, dlatego powszechnie używa się nazwy w wersji angielskiej. Jednak dla określenia tej formy finansowania zdarza się określać go jako kapitał spekulacyjny, kapitał wysokiego ryzyka czy fundusze podwyższonego ryzyka. VC to firmy, które nierzadko współpracują z bankami i innymi instytucjami finansowymi. Inwestują one swoje fundusze w pomysły małych i średnich przedsiębiorstw obarczone wysokim ryzykiem, które jednak w sytuacji powodzenia przynoszą wysoką stopę zwrotu z inwestycji. VC można pozyskać na każdym etapie rozwoju działalności, jednak to wczesna faza rozwoju jest ich głównym obiektem zainteresowania. 
Przykładowe VC w Polsce to:
- Knowledge HUB
- Warsaw Equity Group
- CEE EQUITY
- InnoFund
- Arkley Venture Capital

O sytuacji VC w Polsce na 2018 rok przeczytacie w artykule: http://bit.ly/Złota_Księga


Akceleratory 
Zadaniem akceleratorów jest pomoc w rozwijaniu własnego biznesu. Są one idealne dla osób, które posiadają już skonkretyzowany pomysł na biznes z usystematyzowaną koncepcją (biznesplan, prezentacja na makiecie czy prototyp produktu) znajdujące się w fazie zalążkowej. Takie osoby mogą zgłosić się do akceleratorów biznesu, którzy po pozytywnym rozpatrzeniu pomysłu przekażą młodemu przedsiębiorcy dofinansowanie w zamian za niewielkie udziały w firmie. Dodatkowym plusem jest fakt, iż młody przedsiębiorca prócz dofinansowania otrzyma również pomoc merytoryczną w trakcie wprowadzania produktu/usługi na rynek. Równocześnie przedsiębiorca ma również dostęp do pomocy z obszaru prawnego, księgowego, marketingowego oraz otrzymuje do dyspozycji przestrzeń do pracy. Mimo iż programy akceleracyjne trwają krótki okres czasu (kilka tygodni, pół roku) to jest to bardzo owocny czas intensywnej nauki, szkoleń czy spotkań biznesowych, który z pewnością pomoże młodemu przedsiębiorcy znaleźć najlepszą strategię dla jego działalności i przygotować firmę na rozwój i ekspansję rynku. 

Jednym z przykładów akceleratorów jest MIT Enterprise Forum Poland ? więcej informacji o ich działalności znajdziecie na stronie internetowej https://www.mitefpoland.org/ 


Dofinansowanie na usługi doradcze
Inkubator Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu INQUBE uruchomił projekt pozwalający przedsiębiorcom na zakup usług doradczych od instytucji Otoczenia Biznesu (IOB). Projekt dotyczy województwa Dolnośląskiego.   
Usługi te mogą dotyczyć między innymi:

- Opracowania modelu biznesowego;
- Opracowania strategii rozwoju przedsiębiorstwa;
- Opracowania biznesplanu;
- Oceny poziomu i rodzaju innowacji (procesowej, produktowej i usługowej);
- Doradztwa w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
- Doradztwo może dotyczyć zagadnień związanych z tworzeniem, prowadzeniem i rozwojem przedsiębiorstwa.

Dotacja przeznaczona jest dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Dofinasowanie może wynosić maksymalnie 85% wartości netto wykonanych usług. Więcej informacji znajdziecie na stronie inkubatora: http://inqube.pl/index.php/granty-na-uslugi-doradcze/#section-0


Crowdfunding
Crowdfunding to forma finansowania projektów dzięki drobnym wpłatom osób, które są zainteresowane zainwestowaniem w konkretny biznes. Oferta ta kierowana jest do wielu potencjalnych inwestorów za pomocą platformy internetowej. 

Finansowanie to ma charakter świadczenia zwrotnego. Cechą charakterystyczną odróżniającą ją od innych form finansowania jest sposób komunikacji pomiędzy pomysłodawcami a inwestorami. Komunikacja odbywa się za pomocą rozwiązań teleinformatycznych. Dzięki takiemu rozwiązaniu pomysłodawcy mogą pozyskać środki finansowe bezpośrednio od zainteresowanych osób z pominięciem instytucji typu fundusze venture capital czy zrzeszenia aniołów biznesu. 

Mechanizm działania zbiórek crowdfundingowych opiera się na dwóch typach:

wszystko albo nic - pomysłodawca ustala kwotę, jaka jest niezbędna do zrealizowania projektu i zbiórka kończy się sukcesem tylko i wyłącznie wtedy, jeśli zebrana zostanie  określona kwota. W przeciwnym wypadku środki finansowe są zwracane inwestorom.

zbierz i zatrzymaj - opiera się na zasadzie, że ile pieniędzy zostało zebranych, tyle zostanie wypłaconych potencjalnemu pomysłodawcy.

Proces finansowania projektów innowacyjnych za pomocą kampanii crowdfundingowej rozpoczyna się od umieszczenia oferty na dedykowanej platformie crowdfundingowej. W ofercie definiuje się przedmiot projektu (oferty), charakter udziału, kwotę niezbędną do realizacji projektu. Następnie osoby zarządzające platformą weryfikują ofertę i w przypadku pozytywnej weryfikacji umieszczają ją na portalu. Inwestorzy w okresie trwania zbiórki deklarują kwoty, które chcą przeznaczyć na finansowanie projektu. W zależności od wyboru typu zbiórki oferta kończy się sukcesem albo porażką. W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia projekt jest realizowany zgodnie z założeniami. Po realizacji projektu inwestorom przekazywane są gotowe produkty (w przypadku modelu z nagrodzeniem uczestników) bądź zwracane im są środki finansowe wraz z odsetkami - w przypadku modelu pożyczkowego.

Jedną z platform crowdfoundingowych w Polsce jest Bessfund ? wejdźcie na ich stronę, aby dowiedzieć się więcej - https://www.beesfund.com/

Kalendarium wydarzeń II pół. 2018

LIPIEC

20.07 KITS Opening Innovations
Kraków/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.facebook.com/events/1844847399150924/

25.07 Kraków #4 Turkusowe Śniadanie   
Kraków/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.meetup.com/pl-PL/Turkusowe-%C5%9Aniadania-o-biznesie-inaczej/events/252270338/

25-26.07 Konferencja Summit EOIF GigaCon 2018 ? Elektroniczny Obieg Informacji w Firmie 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny (wymagana rejestracja)
https://gigacon.org/event/eoif_summit_18/#agenda

SIERPIEŃ

02.08 Konferencja Blockchain Alliance Warsaw 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://www.blockalliance.io/

10.08 Turkusowe Śniadanie - Wrocław
Wrocław/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.meetup.com/Turkusowe-%C5%9Aniadania-o-biznesie-inaczej/events/250680990/

23.08 Project_Fuckup
Rzeszów/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.meetup.com/GDGRzeszow/events/252411430/

29.08 #4 Turkusowe Śniadanie Trójmiasto
Gdynia/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.meetup.com/pl-PL/Turkusowe-%C5%9Aniadania-o-biznesie-inaczej/events/252714245/

WRZESIEŃ

07-08.09 Konferenca POUG 2018
Sopot/ Konferencja/ Bezpłatny
http://poug.org/edycja/poug-2018/ 

10-11.09 Konferencja Meet Magento Polska 2018
Alweria (k.Krakowa)/ Konferencja/ Płatny
https://pl.meet-magento.com/pl/ 

11-12.09 XIII Konferencja Ogólnopolski Kongres Prawny & Compliance 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://www.bmspolska.pl/?p=35344&future=true 

12.09 Konferencja Marketing MIX 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://marketingmix.com.pl/ 

12-13.09 V Kongres HR Summit 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://www.pb.pl/konferencje/v-kongres-hr-summit-1158#nkpb-agenda 

12-13.09 Festiwal Marketingu 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny              
https://festiwalmarketingu.pl/ 

12-13.09 Impact Mobility19 Revolution
Katowice/ Kongres + EXPO/ Płatny
https://mobilityrevolution18.impactcee.com/ 

13.09 Konferencja Mistrzowskie Strategie Sprzedaży 2018 National Sales Congress
Warszawa/ Konferencja/ Płatny              
https://nationalsales.pl/ 

13.09 Konferencja Digital Signage Trends 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny        
http://www.digitalsignagetrends.pl/pl 

13-14.09 Konferencja Mobile Trends Conference for e-commerce 2018
Kraków/ Konferencja/ Płatny
https://ecommerce.mobiletrends.pl/ 

17-18.09 VIII Konferencja Property Forum 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny        
http://www.propertyforum.pl/pl/ 

18.09 IV Kongres Mieszkaniowy 2018
Wrocław/ Kongres/ Bezpłatny
http://kongresmieszkaniowy.pl/

18.09 Konferencja IBM Technologia w służbie ludzkości 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
https://www-05.ibm.com/pl/think-warsaw/program.html?CM_MMC=OSocial_Linkedin-_-xIBM+Events_xIBM+Think+city+Events-_-PL_PL-_-Lin-1&CM_MMCA1=000031NU&CM_MMCA2=10001376

18.09 Konferencja Power Company! Firma Dobrze Zarządzana 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://powerconference.pl/

18-19.09 V Konferencja .NET DeveloperDays 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny              
http://net.developerdays.pl/

18-19.09 Kongres HR - Wynagrodzenia i Systemy motywacyjne 2018
Warszawa/ Kongres/ Płatny       
http://www.bmspolska.pl/?p=37566&future=true

18-19.09 #17 meetup marketingowo-technologiczny #DIGITALKOD
Warszawa/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://digitalkod.com/wydarzenia/

19-20.09 Internet Beta 2018
Rzeszów/ Spotkanie/ Płatny
https://www.internetbeta.pl/

19.09 OpenReaktor #67
Warszawa/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.facebook.com/events/346063552526140

19.09 II Forum Marketingu Rynku Deweloperskiego 2018
Warszawa/ Forum/ Płatny
http://marketingrynkunieruchomosci.pl/

19-20.09 VI Spotkanie Praktyków Pricing Management 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny              
https://www.trioconferences.pl/pricing-management/

19-20.09 VIII Konferencja Smart City Forum 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://smartcityforum.pl/

19-20.09 Konferencja Skuteczny Dział HR w firmie produkcyjnej ? pracownik 4.0 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny        
http://www.gbip.com.pl/

19-21.09 10. Konferencja InternetBeta 2018
Tyczyn (k.Rzeszowa) / Konferencja/ Bezpłatny
http://www.internetbeta.pl/      

20.09 IT Future Expo 2018
Warszawa/ Targi/ Bezpłatny
http://itfuture.pl/

20.09 Konferencja Traffic Day 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
www.trafficday.pl

20.09 6. Konferencja IT Future Expo 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
http://itfuture.pl/#LOKALIZACJA

20.09 Konferencja IT Career Summit 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
http://itcareersummit.pl/wawa/

20-21.09 V Europejski Kongres Lean Manufacturing 2018
Katowice/ Kongres/ Płatny         
http://kongreslean.pl/

22.09 Beauty Days Blogger 2018
Nadarzyn (k.Warszawy)/ Targi/ Płatny
https://beautydays.pl/ 

25.09 Konferencja IT Służbie Zdrowia GigaCon 2018 Warszawa
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
http://gigacon.org/event/sluzba_waw_18/

25-26.09 IV Polish Manufacturing Excellence Summit 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://www.trioconferences.pl/planowanie-procesow-produkcyjnych/

25-26.09 13. Konferencja E-commerce Standard 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://www.internetstandard.pl/konferencja/ecommercestandard#o-konferencji

25-26.09 XII Kongres Business Intelligence 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://www.pb.pl/konferencje/xii-kongres-business-intelligence-1162

26-27.09 Konferencja FinTECH w sektorze finansowym ? możliwości, rozwiązania 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://www.mmcpolska.pl/kalendarz-wydarzen/fintech-w-sektorze-finansowym-mozliwosci-rozwiazania

26-28.09 Nowy przemysł Expo 2018
Katowice/ Konferencja/ Bezpłatny
http://www.npexpo.pl/2018/pl/

27.09 III Konferencja eDelivery 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
https://edelivery2018.pl/

27.09 Konferencja World Business Experience 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://www.wbexp.pl/

27.09 Konferencja Fuzje i przejęcia jako sposób ekspansji zagranicznej 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
Personalities Katarzyna Łasak

27.09 Business Process Management - Warszawa
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://gigacon.org/event/bpm_18/

29-30.09 Konferencja Blog Forum Gdańsk 2018
Gdańsk/ Konferencja/ Bezpłatny
http://www.blogforumgdansk.pl/

PAŹDZIERNIK

02.10 Kongres Dyrektorów Finansowych 2018 Warszawa
Warszawa/ Kongres/ Bezpłatny
http://dyrektorfinansowyroku.pl/kongres.php?dzial=kongresy&nazwa=kongres2018

03.10 11. Konferencja Rozwiązania HR 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
http://konferencja.abc.com.pl/rozwiazaniahr/

03-04.10 Konferencja in Digital Marketing 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://indm.pl/index.html

04.10 VIII Konferencja Rada Nadzorcza 2018
Dąbrowa Górnicza/ Konferencja/ Bezpłatny
http://www.personalities.pl/konferencja-rada-nadzorcza

04-05.10 V Konferencja Mobiconf 2018
Kraków/ Konferencja/ Płatny
https://2018.mobiconf.org/

09-10.10 Forum Gospodarki Cyfrowej Consumer is a heart of your business. Think omnichannel!?  2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://forumgc.pl/#o-forum

10-11.10 Kongres Best of Online Marketing 2018
Warszawa/ Kongres/ Płatny
https://www.kongres-online.pl/

17.10 III Międzynarodowy Kongres Diamenty Sprzedaży 2018
Olszewnica Nowa (k.Warszawy)/ Kongres/ Płatny
www.360sbc.pl

18.10 Konferencja Certyfikowany Content Marketing Manager 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://www.kongres-content.pl/#

18.10 Mobile Silesia #8
Zabrze/ Konferencja/ Płatny
http://www.mobilesilesia.pl/

18-19.10 Konferencja Inside Trends 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://insidetrends.businessinsider.com.pl/en/start-en/

18-19.10 Konferencja HR w Centrach Usług Biznesowych i IT 2018
Kraków/ Konferencja/ Płatny
https://www.hrwcentrach.pl/pl/index.html

18-19.10 7. Konferencja Retail Channels 360° Forum 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://retail-channels.com/program/

19.10 V Konferencja Event Biznes 2018
Nadarzyn/ Konferencja/ Bezpłatny
http://eventbiznes.pl/

22-23.10 5. Konferencja Procon Polzak Procure value ? not costs 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://konferencja-proconpolzak.pl/

22-24.10 II Konferencja Masters and Robots 2018
Warszawa/ Konferencja/ Bezpłatny
http://mastersandrobots.tech/

22-24.10 Konferencja Product Development Days 2018
Kraków/ Konferencja/ Płatny
https://www.productdevelopmentdays.com/

24.10 OpenReaktor #68
Warszawa/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.facebook.com/events/1958822264444935

25-26.10 XIX Kongres Badaczy Rynku i Opinii 2018
Warszawa/ Kongres/ Płatny
https://www.kongresbadaczy.pl/index.php

25-26.10 VI Konferencja I Love Marketing i Social Media 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://sprawnymarketing.pl/szkolenia/konferencja/

LISTOPAD

08-09.11 Konferencja Rewolucja w Zarządzaniu Industry 4.0 - Agile & Lean ? Internet of Things 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
https://ipma.pl/

21.11 OpenReaktor #69
Warszawa/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.facebook.com/events/2472795179613126

21-23.11 3. Konferencja JOIN! ? The Database Conference 2018
Warszawa/ Konferencja/ Płatny
http://join-conference.com/

29.11 29.11.2018 Konferencja CSR 2018 Wrocław
Wrocław/ Konferencja/ Płatny
http://akademiaodpowiedzialnosci.pl/o-konferencji

GRUDZIEŃ

12.12 OpenReaktor #70
Warszawa/ Spotkanie/ Bezpłatny
https://www.facebook.com/events/334573440354775


Narzędzie STEP - Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł

Od 11 lipca wszystkie osoby zainteresowane dofinansowaniem z Programu Inteligentny Rozwój (POIR) mogą sprawdzić swój pomysł na projekt oraz szanse na otrzymanie dofinansowania. To dzięki Ministerstwu Inwestycji i Rozwoju, które wprowadziło w życie nowe narzędzie wsparcia dla przedsiębiorców - Sprawdzimy Twój Eksperymentalny Pomysł na Projekt (STEP) - I ścieżka Wstępna Weryfikacja Pomysłu na Projekt.

STEP skierowany jest głównie do tych przedsiębiorców, którzy myślą o prowadzeniu prac B+R+I, lecz dotychczas nie zdecydowali się na korzystanie z funduszy europejskich.  Narzędzie jest bardzo proste w obsłudze. Na stronie www.poir.gov.pl/step można znaleźć  formularz, który należy wypełnić i wysłać do Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich dla konkretnego miejsca realizacji projektu. Konsultanci zweryfikują, czy pomysł spełnia kryteria Programu Inteligentny Rozwój bądź zasugerują inne źródła jego sfinansowania. Pomysły wpisujące się w POIR, otrzymają od Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju możliwość współpracy z ekspertem branżowym bądź specjalistą z zakresu analizy finansowej. Sporządzą oni dokładną analizę mocnych i słabych stron projektu oraz pomogą ulepszyć jego kluczowe elementy, aby zwiększyć szanse na środki z Programu Inteligentny Rozwój.

W razie wątpliwości, zapraszamy do kontaktu. Chętnie pomożemy w wypełnieniu formularza i rozwianiu wszelkich wątpliwości w tematyce dofinansowań z UE.

Granty na usługi doradcze dla MŚP

Celem projektu jest wsparcie rozwoju przedsiębiorstw z sektora MSP i podniesienie ich pozycji konkurencyjnej poprzez udzielenie wsparcia w postaci grantów (w formie refundacji).

W ramach udzielonego grantu możliwe jest sfinansowanie działań doradczych w zakresie:

 

  • wsparcia początkowej fazy rozwoju firmy (np. opracowanie biznesplanu, strategii rozwoju przedsiębiorstwa, monitorowanie biznesu);
  • uzyskiwania i odnawiania certyfikatów zgodności dla wyrobów, usług, surowców, maszyn i urządzeń, aparatury kontrolno-pomiarowej;
  • projektowania, wdrażania i doskonalenia systemów zarządzana jakością i zarządzania środowiskowego;
  • wykorzystywania zaawansowanych technologii informatycznych w przedsiębiorstwie;
  • specjalistycznych instrumentów zarządzania i mapowania ryzyk/ryzyka w organizacji oraz tworzenia strategii zarządzania ryzykiem;
  • doradztwa prawno-podatkowego związanego z rozwojem przedsiębiorstwa na rynku;
  • doradztwa marketingowego związanego z rozwojem przedsiębiorstwa na rynku.
  • pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania działalności przedsiębiorstw (również w początkowej fazie rozwoju), w tym przygotowanie dokumentów i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznego źródła finansowania, pomoc w pozyskaniu inwestora, analiza potrzeb i identyfikacja źródeł finansowania projektu.


Poziom dofinansowania wynosi 85%
Maksymalna wysokość grantu to 12.000 zł.

Wykonawcami usług doradczych dofinansowanych w formie grantów muszą być Instytucje Otoczenia Biznesu, takie jak Polska Fundacja Rozwoju Biznesu.

Skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci przygotować dokumentacje i zrealizować usługę!


Więcej informacji o projekcie znajdziesz tutaj.



Konferencja z naszym udziałem!

Serdecznie zapraszamy na konferencję organizowaną przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, która odbędzie się 15.05.2018 r. w godz. 8.00-14.00 w sali 4W w budynku Biblioteki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

Konferencja będzie poświęcona projektom realizowanym przez Uniwersytet Ekonomiczny, tj. "Bon na innowacje" oraz "Granty na usługi doradcze". W ramach konferencji zostaną przedstawione zasady, warunki i cele na jakie można przeznaczyć środki pozsykane w ramach poszczególnych działań. 

Podczas konferencji odbędzie się panel dyskusyjny "Badania przemysłowe vs. prace rozwojowe", w których będziemy występować w roli panelisty. Przedstawione zostaną informacje na czym polegają badania przemysłowe i prace rozwojowe, jakie występują między nimi różnice oraz jakie poszczególne działania możemy zaliczyć w ramach poszczególnych działań.

Mamy nadzieję, że konferencja przybliży Państwu tematykę prac badawczo-rozwojowych oraz możliwościach pozyskania finansowania na ich realizację przez Państwa firmy!




Konferencje 2018

Zapraszamy Państwa do zapoznania się w najważniejszymi wydarzeniami dla start-upów jakie zostały zaplanowane na 2018 rok. Organizowane konferencje są znakomitym miejscem dającym możliwość rozwoju dla wschodzących firm oraz zaznajomienie ich ze środowiskiem inwestorskim. W wyniku spotkań start-upów, korporacji oraz organizacji wsparcia biznesu otwiera się możliwość uzyskania merytorycznego, organizacyjnego czy finansowego wsparcia, które może stać się motorem do dalszego rozwoju firmy. Organizowane wydarzenia dają możliwość uczenia się od najlepszych, a także zaprezentowania swoich pomysłów przed potencjalnymi inwestorami.

1. Mobile Trends Conference - 1-2 marca w Krakowie, https://2018.mobiletrends.pl/.
MTC2018 to miejsce spotkań, czerpania inspiracji, zdobywania cennej wiedzy i kontaktów dla wszystkich, którzy doceniają wartość rozwiązań mobilnych: managerów i kierowników działów, marketingowców i marketerów, specjalistów do spraw reklamy, promocji i marketingu, developerów, grafików, biznesmanów, właścicieli małych i dużych firm oraz oczywiście wszystkich pasjonatów branży. Uczestnicy co roku wyjątkowo chwalą sobie networking w niesamowitej atmosferze oraz wychodzą z konferencji z wieloma cennymi wizytówkami. MTC2018 jest więc szansą na nawiązanie współpracy z najlepszymi z branży mobile, IT i nowych technologii.

2. Wolves Summit  - 10-11 kwietnia w Warszawie , 
https://www.wolvessummit.com/pl.
Konferencja podzielona została na 2 bloki tematyczne:
a) Wolves Hardware & R&D
Największe międzynarodowe wydarzenie networkingowe w Europie Środkowo-Wschodniej poświęcone tematyce Hardware & R&D. 
b) Wolves Blockchain
Oddzielna scena podczas pierwszego dnia Wolves Summit poświęcona instytucjom finansowym, bankom, ubezpieczycielom, startupom z branży fintech oraz insurtech. Skierowana również do wszystkich, którzy są zainteresowani tematyką blockchain i/lub inwestycjami w startupy finansujące swój rozwój poprzez ICO czy inwestującym w kryptowaluty.

Wolves Summit to konferencja skierowana nie tylko do startupów, ale także inwestorów, przedsiębiorców czy przedstawicieli korporacji i sektora MŚP. Celem spotkania jest umożliwienie rozwoju firmom o wysokim potencjale. Na Wolves Summit teoria spotyka się z praktyką. Oprócz części merytorycznej, na każdego czekają zróżnicowane aktywności networkingowe. Do tej pory udało się zaplanować 14303 spotkań 1:1. 
Dzięki zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań oraz narzędzi matchmakingowych, będziesz mieć możliwość dotarcia do wąskiego grona potencjalnych partnerów biznesowych. Podczas konferencji spotkasz wielu wybitnych specjalistów, którzy poprzez nawiązane relacje, przyczynią się do rozwoju Twojego biznesu.

3. MEDmeetsTECH - 25 kwietnia w Warszawie, http://medmeetstech.com/.
MEDmeetsTECH to marka wydarzeń o charakterze konferencji i warsztatów poruszająca tematykę medycyny, nowych technologii, biznesu oraz nauki. MEDmeetsTECH ułatwia tworzenie oraz wprowadzanie innowacji w obszarze nowoczesnej medycyny. Jest to możliwe dzięki edukowaniu, tworzeniu platformy do wymiany doświadczenia, poglądów oraz nawiązywania kontaktów. Wśród uczestników wydarzeń znajdują się startupowcy, przedstawiciele sektora Big Pharma, medycyny oraz naukowcy.

4. European Start-up Days 2018 - 15-16 maja w Katowicach, http://www.estartupdays.eu/pl/.
Trzecia odsłona European Start-up Days, towarzyszyć będzie jubileuszowej, X edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego (EEC ? European Economic Congress).Prezentacje najbardziej innowacyjnych produktów polskiej gospodarki, strefa kontaktująca start-upy i menedżerów korporacji, wyjście z programem wydarzenia poza Spodek, w przestrzeń Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach ? oto nowa formuła European Start-up Days.Trzecia edycja European Start-up Days daje możliwość uczenia się od najlepszych, zaprezentowania swoich pomysłów przed potencjalnymi inwestorami, zaistnienia w mediach czy też uzyskania wsparcia niezbędnego do zrealizowania projektu.

5. infoShare 2018 - 22-23 maja w Gdańsku, https://infoshare.pl/.
Konferencja skoncentrowana na technologii, nowych mediach i wsparciu dla młodych firm. Jedna z największych polskich konferencji poświęcona tematyce IT, new media, zarządzaniu projektami / zespołami, startupom. infoShare udostępnia ogromną dawkę wiedzy o nowych technologiach, mediach oraz trendach w biznesie, ale również daje możliwość poznania inspirujących ludzi i nawiązania nowych kontaktów.


Copyright ©2016-2017 Polska Fundacja Rozwoju Biznesu. Wszystkie prawa zastrzeżone. Zasada ochrony danych osobowych